Забезпечення розроблення інструментів та послуг з надання суб’єктам господарювання інформації про зовнішньоекономічну діяльність та іноземні ринки, зокрема їх нормативно-правове регулювання, митні процедури, стандарти та технічні регламенти, спеціалізацію, структуру експорту/імпорту, потреби споживачів, канали дистрибуції
- Виконано
- Виконується
- Не виконано
- Заплановано до виконання
(Звіт за 2018 – 2019 роки).
Усуненню торгових бар’єрів в торгівлі та полегшенню виходу підприємств-виробників та експортерів на міжнародні ринки сприяє прийняття міжнародних та регіональних стандартів як ідентичних національних стандартів та застосування їх заінтересованими суб’єктами господарювання.
Інформація щодо прийнятих національних стандартів, гармонізованих з міжнародними та регіональними, та щорічних програм робіт з національної стандартизації розміщується та постійно оновлюється на офіційному сайті ДП “УкрНДНЦ”.
Каталог національних стандартів та кодексів усталеної практики оновлено і розміщено у розділі “Національний фонд нормативних документів”; Звіт про виконання Програми робіт з національної стандартизації на 2021 рік (наказ від 18.03.2021 № 91) з урахуванням Додатку 1 (наказ від 28.05.2021 № 194) та Зміни 1 (наказ від 28.05.2021 № 195) до неї розміщено на офіційному вебсайті ДП “УкрНДНЦ” у розділі “Програма робіт з національної стандартизації”.
Інформацію щодо міжнародних та європейських організацій зі стандартизації, участь у роботі яких бере Україна та стандарти яких може приймати як національні, та двосторонніх угод ДП “УкрНДНЦ” з національними органами стандартизації інших країн розміщено на офіційному веб-сайті ДП “УкрНДНЦ” у розділі “Структура. Відділ міжнародного, регіонального та міждержавного співробітництва”.
У Додатку А ДСТУ 1.8:2005 “Національна стандартизація. Правила розроблення програми робіт з національної стандартизації” наведено дані щодо інформаційних ресурсів національного органу стандартизації, міжнародних, регіональних організацій зі стандартизації та деяких інших міжнародних організацій, за якими визнано право приймати нормативні документи.
Інформація щодо переліків національних стандартів для цілей застосування технічних регламентів, розроблених на основі відповідних європейських директив, розміщується на офіційному вебсайті Мінекономіки у розділі “Діяльність. Технічне регулювання”.
Відповідна інформація розміщена на офіційному сайті Мінекономіки (www. me.gov.ua) та ДУ “Офіс з просування експорту України” (https://epo.org.ua/), а також на експортному веб-порталі, що був запущений 23.12.2020 на платформі Дія.Бізнес
Усуненню торгових бар’єрів в торгівлі та полегшенню виходу підприємств-виробників та експортерів на міжнародні ринки сприяє прийняття міжнародних та регіональних стандартів як ідентичних національних стандартів та застосування їх заінтересованими суб’єктами господарювання.
Інформація щодо прийнятих національних стандартів, гармонізованих з міжнародними та регіональними, та щорічних програм робіт з національної стандартизації розміщується та постійно оновлюється на офіційному сайті ДП “УкрНДНЦ”.
Каталог національних стандартів та кодексів усталеної практики оновлено і розміщено у розділі “Національний фонд нормативних документів”; Програму робіт з національної стандартизації на 2020 рік, Додаток 1, Зміна 1, Додаток 2 та Зміна 2 до неї, а також звіт про виконання програми станом на грудень 2020 року розміщено у розділі “Програма робіт з національної стандартизації”.
Інформацію щодо міжнародних та європейських організацій зі стандартизації, участь у роботі яких бере Україна та стандарти яких може приймати як національні, та двосторонніх угод ДП “УкрНДНЦ” з національними органами стандартизації інших країн розміщено на офіційному веб-сайті ДП “УкрНДНЦ” у розділі “Структура. Відділ міжнародного, регіонального та міждержавного співробітництва”.
У Додатку А ДСТУ 1.8:2005 “Національна стандартизація. Правила розроблення програми робіт з національної стандартизації” наведено дані щодо інформаційних ресурсів національного органу стандартизації, міжнародних, регіональних організацій зі стандартизації та деяких інших міжнародних організацій, за якими визнано право приймати нормативні документи.
Інформація щодо переліків національних стандартів для цілей застосування технічних регламентів, розроблених на основі відповідних європейських директив, розміщується на офіційному веб-сайті Мінекономіки у розділі “Діяльність. Технічне регулювання”.
100% |
Розроблення та забезпечення доступу до інструментів та послуг з надання суб’єктам господарювання інформації про зовнішньоекономічну діяльність та іноземні ринки, а також розміщення зазначеної інформації на експортному веб-порталі |
IV квартал
2018
|
(Звіт за 2018 – 2019 роки). Усуненню торгових бар’єрів в торгівлі та полегшенню виходу підприємств-виробників та експортерів на міжнародні ринки сприяє прийняття міжнародних та регіональних стандартів як ідентичних національних стандартів та застосування їх заінтересованими суб’єктами господарювання. Інформація щодо прийнятих національних стандартів, гармонізованих з міжнародними та регіональними, та щорічних програм робіт з національної стандартизації розміщується та постійно оновлюється на офіційному сайті ДП “УкрНДНЦ”. Каталог національних стандартів та кодексів усталеної практики оновлено і розміщено у розділі “Національний фонд нормативних документів”; Звіт про виконання Програми робіт з національної стандартизації на 2021 рік (наказ від 18.03.2021 № 91) з урахуванням Додатку 1 (наказ від 28.05.2021 № 194) та Зміни 1 (наказ від 28.05.2021 № 195) до неї розміщено на офіційному вебсайті ДП “УкрНДНЦ” у розділі “Програма робіт з національної стандартизації”. Інформацію щодо міжнародних та європейських організацій зі стандартизації, участь у роботі яких бере Україна та стандарти яких може приймати як національні, та двосторонніх угод ДП “УкрНДНЦ” з національними органами стандартизації інших країн розміщено на офіційному веб-сайті ДП “УкрНДНЦ” у розділі “Структура. Відділ міжнародного, регіонального та міждержавного співробітництва”. У Додатку А ДСТУ 1.8:2005 “Національна стандартизація. Правила розроблення програми робіт з національної стандартизації” наведено дані щодо інформаційних ресурсів національного органу стандартизації, міжнародних, регіональних організацій зі стандартизації та деяких інших міжнародних організацій, за якими визнано право приймати нормативні документи. Інформація щодо переліків національних стандартів для цілей застосування технічних регламентів, розроблених на основі відповідних європейських директив, розміщується на офіційному вебсайті Мінекономіки у розділі “Діяльність. Технічне регулювання”. Відповідна інформація розміщена на офіційному сайті Мінекономіки (www. me.gov.ua) та ДУ “Офіс з просування експорту України” (https://epo.org.ua/), а також на експортному веб-порталі, що був запущений 23.12.2020 на платформі Дія.Бізнес Усуненню торгових бар’єрів в торгівлі та полегшенню виходу підприємств-виробників та експортерів на міжнародні ринки сприяє прийняття міжнародних та регіональних стандартів як ідентичних національних стандартів та застосування їх заінтересованими суб’єктами господарювання. Інформація щодо прийнятих національних стандартів, гармонізованих з міжнародними та регіональними, та щорічних програм робіт з національної стандартизації розміщується та постійно оновлюється на офіційному сайті ДП “УкрНДНЦ”. Каталог національних стандартів та кодексів усталеної практики оновлено і розміщено у розділі “Національний фонд нормативних документів”; Програму робіт з національної стандартизації на 2020 рік, Додаток 1, Зміна 1, Додаток 2 та Зміна 2 до неї, а також звіт про виконання програми станом на грудень 2020 року розміщено у розділі “Програма робіт з національної стандартизації”. Інформацію щодо міжнародних та європейських організацій зі стандартизації, участь у роботі яких бере Україна та стандарти яких може приймати як національні, та двосторонніх угод ДП “УкрНДНЦ” з національними органами стандартизації інших країн розміщено на офіційному веб-сайті ДП “УкрНДНЦ” у розділі “Структура. Відділ міжнародного, регіонального та міждержавного співробітництва”. У Додатку А ДСТУ 1.8:2005 “Національна стандартизація. Правила розроблення програми робіт з національної стандартизації” наведено дані щодо інформаційних ресурсів національного органу стандартизації, міжнародних, регіональних організацій зі стандартизації та деяких інших міжнародних організацій, за якими визнано право приймати нормативні документи. Інформація щодо переліків національних стандартів для цілей застосування технічних регламентів, розроблених на основі відповідних європейських директив, розміщується на офіційному веб-сайті Мінекономіки у розділі “Діяльність. Технічне регулювання”. |
Мінекономіки:
Статтею 57 Глави 3 “Технічні бар’єри у торгівлі” Угоди про асоціацію між Україною та ЄС передбачена домовленість Сторін додати Угоду про оцінку відповідності та прийнятність промислових товарів (далі – Угода АСАА) як Протокол до Угоди про асоціацію, яка охоплює один або кілька секторів, що перелічені у Додатку ІІІ до цієї Угоди.
Ця Глава містить положення та передбачає, що спрощення доступу до відповідних ринків сторін ґрунтується на технічних регламентах, системах стандартизації, метрології, акредитації, ринкового нагляду та робіт з оцінки відповідності, визначених в Угоді про технічні бар’єри Світової організації торгівлі, а також на зобов’язанні України щодо поступового досягнення відповідності з вимогами до системи технічного регулювання, викладених у актуальних директивах, рішеннях та регламентах ЄС.
Україна вживає необхідних заходів щодо підготовки до підписання Угоди АСАА у пріоритетних секторах промислової продукції (низьковольтне електричне обладнання, електромагнітна сумісність обладнання, машини).
Українською стороною виконані всі зобов’язання щодо укладання Угоди АСАА у трьох пріоритетних секторах:
– прийнято три технічні регламенти в трьох пріоритетних секторах промислової продукції (низьковольтне електричне обладнання, електромагнітна сумісність обладнання, машини).
– затверджені всі Переліки національних стандартів, що ідентичні гармонізованим європейським стандартам, для цілей застосування трьох пріоритетних технічних регламентів.
– сформована інфраструктура призначених органів з оцінки відповідності.
З 29.10.2020 проводилась попередня оціночна місія ЄС щодо готовності української інфраструктури якості до укладання Угоди АСАА (далі – попередня оціночна місія ЄС).
Загалом в рамках попередньої оціночної місії ЄС проведено 19 онлайн раундів переговорів, під час яких обговорено: стан відповідності горизонтального та вертикального законодавства України з питань технічного регулювання, стандартизації, метрології, оцінки відповідності, акредитації, ринкового нагляду та захисту прав споживачів актам законодавства ЄС; розроблення нової форми порівняльних таблиць відповідності законодавства у розширеному форматі, можливості продовження роботи попередньої оціночної місії ЄС.
За результатами зустрічей з експертами попередньої оціночної місії ЄС Українська сторона на постійній основі надавала коментарі з порушених питань.
За результатами проведення першої фази попередньої оціночної місії ЄС 02.06.2021 від Європейської сторони отримано електронною поштою заключний звіт з виконання положень Угоди про асоціацію між Україною та ЄС в частині технічних бар’єрів в торгівлі
08.06.2021 відбулась онлайн-зустріч заступника Міністра – Торгового представника України Т. Качки із заступницею Генерального директора Генерального директорату Європейської Комісії “Внутрішній ринок, промисловість, підприємництво і МСП” (DG GROW) М. Руте щодо подальших кроків підготовки до укладення Угоди АСАА.
Європейською стороною повідомлено, що друга фаза попередньої оціночної місії ЄС (оцінка інституцій стандартизації та метрології інфраструктури якості України) відбудеться у серпні–вересні 2021 року з метою представлення результатів її проведення під час засідання робочої групи з питань усунення технічних бар’єрів в торгівлі Діалогу високого рівня Україна – ЄС щодо горизонтальних питань та окремих секторів промисловості (жовтень 2021 року).
На сьогодні питання просування експорту вітчизняних товарів на світові ринки та подолання технічних бар’єрів в торгівлі також може бути здійснено шляхом укладення угод (двосторонніх, багатосторонніх) з країнами-торговельними партнерами України про взаємне визнання результатів робіт з оцінки відповідності на основі положень Угоди про технічні бар’єри в торгівлі СОТ (пункт 6.3 статті 6) за окремими видами продукції, що підлягає експорту/імпорту.
Статтею 57 Глави 3 «Технічні бар’єри у торгівлі» Угоди про асоціацію між Україною та ЄС перед- бачена домовленість Сторін додати Угоду про оцінку відповідності та прийнятність промисло- вих товарів (далі – Угода АСАА) як Протокол до Угоди про асоціацію, яка охоплює один або кіль- ка секторів, що перелічені у Додатку ІІІ до цієї Угоди, після повного узгодження галузевого та горизонтального законодавства України, інституцій та стандартів з галузевим і горизонтальним законодавством, інституціями та стандартами ЄС.
Ця Глава містить положення та передбачає, що спрощення доступу до відповідних ринків сторін ґрунтується на технічних регламентах, системах стандартизації, метрології, акредитації, ринко- вого нагляду та робіт з оцінки відповідності, визначених в Угоді про технічні бар’єри Світової ор- ганізації торгівлі, а також на зобов’язанні України щодо поступового досягнення відповідності з вимогами до системи технічного регулювання, викладених в актуальних директивах, рішеннях та регламентах ЄС.
Україна вживає необхідних заходів щодо підготовки до підписання Угоди АСАА у пріоритетних секторах промислової продукції (низьковольтне електричне обладнання, електромагнітна су- місність обладнання, безпека машин).
З цією метою прийнято відповідні закони, технічні регламенти, стандарти, затверджено їх переліки та створено інфраструктуру призначених органів, підготовлені відповідні порівняльні таблиці щодо українського та європейського законодавства, які передані європейській стороні, а також надані відповідні роз’яснення щодо окремих положень українського законодавства тощо, зокрема:
-
погоджено з європейською стороною Дорожню карту заходів щодо започаткування процесу офіційного оцінювання української інфраструктури якості з боку ЄС з метою укладення Уго- ди АСАА;
-
проведено низку спільних засідань із представниками Європейської Комісії щодо визначення ступеня готовності української системи технічного регулювання до офіційного оцінювання;
-
прийнято усі національні стандарти, відповідність яким надає презумпцію відповідності про- дукції, пов’язаних з нею процесів або методів виробництва чи інших об’єктів вимогам техніч- них регламентів у пріоритетних для АСАА секторах;
-
створено інфраструктуру призначених органів з оцінки відповідності, акредитованих Націо- нальним агентством з акредитації України;
-
постановою Кабінету Міністрів України від 04.07.2018 No 533 прийнято зміни до трьох укра- їнських технічних регламентів (машини, низьковольтне електричне обладнання та електро- магнітна сумісність), яка 11.07.2018 офіційно опублікована та набрала чинності.
Крім того, у ході двох засідань Робочих груп з питань усунення технічних бар’єрів у торгівлі в рамках Діалогу високого рівня Україна – ЄС у промисловій сфері за участі представників Ге- нерального директорату Європейської Комісії з питань внутрішнього ринку, промисловості, підприємництва і МСП (07.12.2017, м. Київ) та «Технічні бар’єри в торгівлі та стандартизація» в рамках індустріального та регуляторного Діалогу високого рівня Україна–ЄС між Мінекономіки та ЄК (Генеральний директорат з питань внутрішнього ринку, промисловості, підприємництва та МСП (27.03.2018) сторонами проведено переговори щодо визначення ступеня готовності української системи технічного регулювання до підписання Угоди АСАА, а також актуалізовано Дорожню карту заходів щодо підписання Угоди АСАА та досягнуто домовленості про започат- кування процесу офіційного оцінювання української інфраструктури якості з боку ЄС після отри- мання погодження від Європейської сторони.
За результатами Третього засідання Комітету асоціації Україна–ЄС у торговельному складі (22– 23.11.2018) досягнуто домовленості щодо проведення у І кварталі 2019 року зустрічі в рамках Діалогу високого рівня між Україною та ЄС з метою проведення переговорів щодо подальших кроків з підписання Угоди АСАА, а саме щодо офіційного оцінювання європейською стороною готовності українських інституцій у сфері технічного регулювання, стандартизації та метрології працювати відповідно до вимог оновленої нормативної бази України.
27.02.2019 в м. Брюссель відбулось засідання Робочої групи з питань технічних бар’єрів у торгівлі та стандартизації в рамках Діалогу Україна–ЄС високого рівня щодо горизонтальних питань та ок- ремих секторів промисловості, за результатами якого досягнуто позитивних зрушень переговор- ного процесу з ЄС, а саме Європейська сторона погодилась внести до оновленої Дорожньої кар- ти заходів щодо підписання Угоди АСАА позиції стосовно започаткування оцінювання української інфраструктури якості ЄК, яка включатиме огляд, аналіз діяльності та оцінку органів з оцінки від- повідності, національного органу акредитації, національного органу стандартизації, органів рин- кового нагляду та митного контролю, включаючи їх ефективність, щодо статусу готовності України розпочати переговори з укладання Угоди ACAA у трьох визначених секторах промислової про- дукції. Європейська сторона наголошує на необхідності прийняття оновленого законодавства у сфері технічного регулювання. Українська сторона закликала Європейську сторону пришвидши- ти процес підготовки до підписання Угоди АСАА.
Європейську сторону поінформовано про прийняття 06.06.2019 Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо імплементації актів законодавства Європейського Союзу у сфері технічного регулювання» (No 2740).
На розгляд Європейській стороні надіслані порівняльні таблиці щодо відповідності національ- ного законодавства у сфері ринкового нагляду основним положенням законодавства ЄС, а та- кож порівняльні таблиці щодо сфери дії технічних регламентів безпеки машин, низьковольтного електричного обладнання, електромагнітної сумісності обладнання.
Поінформовано Європейську сторону про готовність Української сторони до попередньої оці- ночної місії інституцій інфраструктури якості.
На виконання Операційних висновків 4–ого засідання Комітету асоціації Україна–ЄС у торговельно- му складі (18–19.11.2019, м. Брюссель), участь у якому брала українська делегація, поінформовано Європейську сторону щодо прийняття останнього Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо зменшення тиску на бізнес з боку органів ринкового нагляду», необхідного для початку процесу оцінювання готовності України до укладання Угоди ACAA, та очі- кування експертної місії з боку ЄС щодо попереднього оцінювання готовності інституцій української інфраструктури якості працювати за введеними в дію нормами у І кварталі 2020 року.
З метою підготовки до проведення попередньої оціночної місії з боку ЄС 14.02.2020 надано Єв- ропейській стороні: пропозиції до основних компонентів технічного завдання Експертної місії з боку ЄС стосовно попередньої оцінки української інфраструктури якості щодо готовності Укра- їни розпочати переговори про укладення Угоди ACAA; інформацію щодо законодавчої бази у сфері метрології, стандартизації, оцінки відповідності, акредитації; інституційної структури у зазначених сферах; діяльності національного органу стандартизації, Національного агентства акредитації України, метрологічних інститутів, органів з оцінки відповідності; призначених ор- ганів з оцінки відповідності у пріоритетних секторах.
24.02.2020 надіслано до ЄК Заявку на Експертну місію в рамках зовнішньої допомоги ТАІЕХ щодо проведення попередньої оцінки української інфраструктури якості.
18.05.2020 Сторонами проведено відеоконференцію та досягнуті домовленості щодо приско- рення процесів укладення Угоди АСАА.
Українською та Європейською сторонами опрацьовано проєкт Технічного завдання щодо попе- редньої оціночної місії з боку ЄС в рамках ТАІЕХ.
29.10.2020 розпочато проведення попередньої оціночної місії ЄС (далі – місія ЄС), яка включатиме оцінку готовності горизонтального і вертикального законодавства України, системи технічного ре- гулювання, оцінки відповідності, акредитації, стандартизації та метрології України на відповідність європейським нормам та правилам.
З 18.11.2020 по 30.12.2020 в рамках місії ЄС Мінекономіки проведено 15 онлайн засідань з єв- ропейськими експертами щодо стану відповідності актам законодавства ЄС горизонтального та вертикального законодавства України з питань технічного регулювання, стандартизації, ме- трології, оцінки відповідності, акредитації, ринкового нагляду та захисту прав споживачів.
На сьогодні питання просування експорту вітчизняних товарів на світові ринки та подолання технічних бар’єрів в торгівлі також може бути здійснено шляхом укладення угод (двосторонніх, багатосторонніх) з країнами–торговельними партнерами України про взаємне визнання резуль- татів робіт з оцінки відповідності на основі положень Угоди про технічні бар’єри в торгівлі СОТ (пункт 6.3 статті 6) за окремими видами продукції, що підлягає експорту/імпорту.
0% |
Здійснення комплексу заходів з підтримки експорту та нарощування потенціалу українських підприємств з метою виходу на зовнішні ринки |
IV квартал
2018
|
Мінекономіки: Статтею 57 Глави 3 “Технічні бар’єри у торгівлі” Угоди про асоціацію між Україною та ЄС передбачена домовленість Сторін додати Угоду про оцінку відповідності та прийнятність промислових товарів (далі – Угода АСАА) як Протокол до Угоди про асоціацію, яка охоплює один або кілька секторів, що перелічені у Додатку ІІІ до цієї Угоди. Ця Глава містить положення та передбачає, що спрощення доступу до відповідних ринків сторін ґрунтується на технічних регламентах, системах стандартизації, метрології, акредитації, ринкового нагляду та робіт з оцінки відповідності, визначених в Угоді про технічні бар’єри Світової організації торгівлі, а також на зобов’язанні України щодо поступового досягнення відповідності з вимогами до системи технічного регулювання, викладених у актуальних директивах, рішеннях та регламентах ЄС. Україна вживає необхідних заходів щодо підготовки до підписання Угоди АСАА у пріоритетних секторах промислової продукції (низьковольтне електричне обладнання, електромагнітна сумісність обладнання, машини). Українською стороною виконані всі зобов’язання щодо укладання Угоди АСАА у трьох пріоритетних секторах: – прийнято три технічні регламенти в трьох пріоритетних секторах промислової продукції (низьковольтне електричне обладнання, електромагнітна сумісність обладнання, машини). – затверджені всі Переліки національних стандартів, що ідентичні гармонізованим європейським стандартам, для цілей застосування трьох пріоритетних технічних регламентів. – сформована інфраструктура призначених органів з оцінки відповідності. З 29.10.2020 проводилась попередня оціночна місія ЄС щодо готовності української інфраструктури якості до укладання Угоди АСАА (далі – попередня оціночна місія ЄС). Загалом в рамках попередньої оціночної місії ЄС проведено 19 онлайн раундів переговорів, під час яких обговорено: стан відповідності горизонтального та вертикального законодавства України з питань технічного регулювання, стандартизації, метрології, оцінки відповідності, акредитації, ринкового нагляду та захисту прав споживачів актам законодавства ЄС; розроблення нової форми порівняльних таблиць відповідності законодавства у розширеному форматі, можливості продовження роботи попередньої оціночної місії ЄС. За результатами зустрічей з експертами попередньої оціночної місії ЄС Українська сторона на постійній основі надавала коментарі з порушених питань. За результатами проведення першої фази попередньої оціночної місії ЄС 02.06.2021 від Європейської сторони отримано електронною поштою заключний звіт з виконання положень Угоди про асоціацію між Україною та ЄС в частині технічних бар’єрів в торгівлі 08.06.2021 відбулась онлайн-зустріч заступника Міністра – Торгового представника України Т. Качки із заступницею Генерального директора Генерального директорату Європейської Комісії “Внутрішній ринок, промисловість, підприємництво і МСП” (DG GROW) М. Руте щодо подальших кроків підготовки до укладення Угоди АСАА. Європейською стороною повідомлено, що друга фаза попередньої оціночної місії ЄС (оцінка інституцій стандартизації та метрології інфраструктури якості України) відбудеться у серпні–вересні 2021 року з метою представлення результатів її проведення під час засідання робочої групи з питань усунення технічних бар’єрів в торгівлі Діалогу високого рівня Україна – ЄС щодо горизонтальних питань та окремих секторів промисловості (жовтень 2021 року). На сьогодні питання просування експорту вітчизняних товарів на світові ринки та подолання технічних бар’єрів в торгівлі також може бути здійснено шляхом укладення угод (двосторонніх, багатосторонніх) з країнами-торговельними партнерами України про взаємне визнання результатів робіт з оцінки відповідності на основі положень Угоди про технічні бар’єри в торгівлі СОТ (пункт 6.3 статті 6) за окремими видами продукції, що підлягає експорту/імпорту. Статтею 57 Глави 3 «Технічні бар’єри у торгівлі» Угоди про асоціацію між Україною та ЄС перед- бачена домовленість Сторін додати Угоду про оцінку відповідності та прийнятність промисло- вих товарів (далі – Угода АСАА) як Протокол до Угоди про асоціацію, яка охоплює один або кіль- ка секторів, що перелічені у Додатку ІІІ до цієї Угоди, після повного узгодження галузевого та горизонтального законодавства України, інституцій та стандартів з галузевим і горизонтальним законодавством, інституціями та стандартами ЄС. Ця Глава містить положення та передбачає, що спрощення доступу до відповідних ринків сторін ґрунтується на технічних регламентах, системах стандартизації, метрології, акредитації, ринко- вого нагляду та робіт з оцінки відповідності, визначених в Угоді про технічні бар’єри Світової ор- ганізації торгівлі, а також на зобов’язанні України щодо поступового досягнення відповідності з вимогами до системи технічного регулювання, викладених в актуальних директивах, рішеннях та регламентах ЄС. Україна вживає необхідних заходів щодо підготовки до підписання Угоди АСАА у пріоритетних секторах промислової продукції (низьковольтне електричне обладнання, електромагнітна су- місність обладнання, безпека машин). З цією метою прийнято відповідні закони, технічні регламенти, стандарти, затверджено їх переліки та створено інфраструктуру призначених органів, підготовлені відповідні порівняльні таблиці щодо українського та європейського законодавства, які передані європейській стороні, а також надані відповідні роз’яснення щодо окремих положень українського законодавства тощо, зокрема:
Крім того, у ході двох засідань Робочих груп з питань усунення технічних бар’єрів у торгівлі в рамках Діалогу високого рівня Україна – ЄС у промисловій сфері за участі представників Ге- нерального директорату Європейської Комісії з питань внутрішнього ринку, промисловості, підприємництва і МСП (07.12.2017, м. Київ) та «Технічні бар’єри в торгівлі та стандартизація» в рамках індустріального та регуляторного Діалогу високого рівня Україна–ЄС між Мінекономіки та ЄК (Генеральний директорат з питань внутрішнього ринку, промисловості, підприємництва та МСП (27.03.2018) сторонами проведено переговори щодо визначення ступеня готовності української системи технічного регулювання до підписання Угоди АСАА, а також актуалізовано Дорожню карту заходів щодо підписання Угоди АСАА та досягнуто домовленості про започат- кування процесу офіційного оцінювання української інфраструктури якості з боку ЄС після отри- мання погодження від Європейської сторони. За результатами Третього засідання Комітету асоціації Україна–ЄС у торговельному складі (22– 23.11.2018) досягнуто домовленості щодо проведення у І кварталі 2019 року зустрічі в рамках Діалогу високого рівня між Україною та ЄС з метою проведення переговорів щодо подальших кроків з підписання Угоди АСАА, а саме щодо офіційного оцінювання європейською стороною готовності українських інституцій у сфері технічного регулювання, стандартизації та метрології працювати відповідно до вимог оновленої нормативної бази України. 27.02.2019 в м. Брюссель відбулось засідання Робочої групи з питань технічних бар’єрів у торгівлі та стандартизації в рамках Діалогу Україна–ЄС високого рівня щодо горизонтальних питань та ок- ремих секторів промисловості, за результатами якого досягнуто позитивних зрушень переговор- ного процесу з ЄС, а саме Європейська сторона погодилась внести до оновленої Дорожньої кар- ти заходів щодо підписання Угоди АСАА позиції стосовно започаткування оцінювання української інфраструктури якості ЄК, яка включатиме огляд, аналіз діяльності та оцінку органів з оцінки від- повідності, національного органу акредитації, національного органу стандартизації, органів рин- кового нагляду та митного контролю, включаючи їх ефективність, щодо статусу готовності України розпочати переговори з укладання Угоди ACAA у трьох визначених секторах промислової про- дукції. Європейська сторона наголошує на необхідності прийняття оновленого законодавства у сфері технічного регулювання. Українська сторона закликала Європейську сторону пришвидши- ти процес підготовки до підписання Угоди АСАА. Європейську сторону поінформовано про прийняття 06.06.2019 Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо імплементації актів законодавства Європейського Союзу у сфері технічного регулювання» (No 2740). На розгляд Європейській стороні надіслані порівняльні таблиці щодо відповідності національ- ного законодавства у сфері ринкового нагляду основним положенням законодавства ЄС, а та- кож порівняльні таблиці щодо сфери дії технічних регламентів безпеки машин, низьковольтного електричного обладнання, електромагнітної сумісності обладнання. Поінформовано Європейську сторону про готовність Української сторони до попередньої оці- ночної місії інституцій інфраструктури якості. На виконання Операційних висновків 4–ого засідання Комітету асоціації Україна–ЄС у торговельно- му складі (18–19.11.2019, м. Брюссель), участь у якому брала українська делегація, поінформовано Європейську сторону щодо прийняття останнього Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо зменшення тиску на бізнес з боку органів ринкового нагляду», необхідного для початку процесу оцінювання готовності України до укладання Угоди ACAA, та очі- кування експертної місії з боку ЄС щодо попереднього оцінювання готовності інституцій української інфраструктури якості працювати за введеними в дію нормами у І кварталі 2020 року. З метою підготовки до проведення попередньої оціночної місії з боку ЄС 14.02.2020 надано Єв- ропейській стороні: пропозиції до основних компонентів технічного завдання Експертної місії з боку ЄС стосовно попередньої оцінки української інфраструктури якості щодо готовності Укра- їни розпочати переговори про укладення Угоди ACAA; інформацію щодо законодавчої бази у сфері метрології, стандартизації, оцінки відповідності, акредитації; інституційної структури у зазначених сферах; діяльності національного органу стандартизації, Національного агентства акредитації України, метрологічних інститутів, органів з оцінки відповідності; призначених ор- ганів з оцінки відповідності у пріоритетних секторах. 24.02.2020 надіслано до ЄК Заявку на Експертну місію в рамках зовнішньої допомоги ТАІЕХ щодо проведення попередньої оцінки української інфраструктури якості. 18.05.2020 Сторонами проведено відеоконференцію та досягнуті домовленості щодо приско- рення процесів укладення Угоди АСАА. Українською та Європейською сторонами опрацьовано проєкт Технічного завдання щодо попе- редньої оціночної місії з боку ЄС в рамках ТАІЕХ. 29.10.2020 розпочато проведення попередньої оціночної місії ЄС (далі – місія ЄС), яка включатиме оцінку готовності горизонтального і вертикального законодавства України, системи технічного ре- гулювання, оцінки відповідності, акредитації, стандартизації та метрології України на відповідність європейським нормам та правилам. З 18.11.2020 по 30.12.2020 в рамках місії ЄС Мінекономіки проведено 15 онлайн засідань з єв- ропейськими експертами щодо стану відповідності актам законодавства ЄС горизонтального та вертикального законодавства України з питань технічного регулювання, стандартизації, ме- трології, оцінки відповідності, акредитації, ринкового нагляду та захисту прав споживачів. На сьогодні питання просування експорту вітчизняних товарів на світові ринки та подолання технічних бар’єрів в торгівлі також може бути здійснено шляхом укладення угод (двосторонніх, багатосторонніх) з країнами–торговельними партнерами України про взаємне визнання резуль- татів робіт з оцінки відповідності на основі положень Угоди про технічні бар’єри в торгівлі СОТ (пункт 6.3 статті 6) за окремими видами продукції, що підлягає експорту/імпорту.
|